Content
MobileLogo
Zakelijke klant Particuliere klant
UDO BÄR

kwaliteit voor ondernemingen een belofte en een uitdaging

UDO BÄR is als internationaal opererend distributiebedrijf voor fabrieks-, magazijn- en kantooruitrusting al meer dan 30 jaar een competente partner voor klanten uit industrie, handel en nijverheid. Een hoogwaardige catalogus met meer dan 1.100 pagina's en een productassortiment van meer dan 60.000 artikelen op het gebied van bedrijfsuitrusting, magazijnartikelen, transportsystemen, kantooruitrusting en veiligheidsuitrusting bereikte in 2015 ongeveer 300.000 bedrijven in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk en Nederland. Met een paar muisklikken bestellen - de actuele UDO BÄR Online Shop maakt het mogelijk. De gebruikersvriendelijke navigatie waarborgt gemakkelijk zoeken en vinden. De buitendienst met ervaren technische adviseurs staat voor u klaar voor persoonlijk overleg of projectaanvragen. Onderwerpen die telefonisch kunnen worden afgehandeld, worden snel en vriendelijk door onze verkoopmedewerkers van de binnendienst opgepakt.

Kwaliteit voor bedrijven - wij nemen deze uitdaging serieus en meten onszelf aan deze belofte, toen en nu.

1991/1992

BÄR, opgericht in Duisburg door de partners Peter F. G. Hoffmann en Georg V. Bleyer. Oprichting van de centrale in Duisburg, proefuitgave van een eerste catalogus met ca. 50 pagina's.

Naamgeving:
Gezocht: een symbool voor kracht, sympathie en vertrouwen. Gevonden: de naam BÄR (op dat juridische tijdstip fungeerde de Duisburgse elektricien Udo Bär als naamgever, die ook in de daaropvolgende jaren nog bij alle feestelijke bedrijfsevenementen te gast was).

1993

De eerste BÄR-hoofdcatalogus met 576 bladzijden is klaar. De beer blijft tot 1999 het handelsmerk van het bedrijf. Oprichting van verkoopkantoren in Duisburg, Westerheim, München, Berlijn en Niederwürschnitz en later in Dresden.

1994

Toegang tot de markt in Oostenrijk en de oprichting van de eerste buitenlandse vestiging. BÄR lanceert een klantvriendelijke revolutie in de B2B online handelsdiensten en introduceert gratis verzending binnen Duitsland. Vanaf nu bestaat er slechts één verkoopprijs inclusief alle bijkomende kosten zoals vracht, verpakking en verzekering - de branche zal het model 6 maanden later overnemen.

1995 

Toevoegen van een uitgebreide reeks milieu-artikelen aan de catalogus - opnieuw neemt BÄR een voortrekkersrol in.

1996

BÄR komt op de markt in Zwitserland (tweetalig) en Nederland. Ontwikkeling en introductie in de branche van de eerste interactieve productcatalogus op cd.

1998

Certificering conform DIN EN ISO 9001. Overige klantgerichte mijlpalen worden gezet: BÄR levert met een snelleveringsprogramma een groot aantal catalogusartikelen binnen 48 uur. De eerste klantenclub wordt opgericht.

1999 

BÄR verlaat de eerdere cataloguslijn en zet een gedurfde stap om zich te herpositioneren: zakelijk, verfijnd en puristisch. De kleur wit wordt de onderscheidende factor in de wereld van kleurrijke concurrerende catalogi met hun agressieve productaanbiedingen.

2000

Totstandkoming van de eerste elektronische productcatalogus. De eerste TOP-klant met een e-procurementoplossing werd binnengehaald.

2002

Introductie van de eerste BÄR-onlineshop met de eerste interactieve branchecatalogus. BÄR wordt de eerste samenwerkingspartner van de nieuwe B2B-marktplaats Mercateo.

2004

Het segment Single Sourcing zit in de lift en een TOP-klant haalt als eerste de grens van een miljoen omzet. Invoering van een centraal gegevensbeveiligingsconcept.

2005

BÄR betreedt de markt in Frankrijk.
Totstandkoming van de 100e elektronische productcatalogus

2007

Bouw van een nieuwe TK (telecommunicatie-)infrastructuur incl. telefoonsysteem en bedrijfsnetwerken in heel Europa. De directeur en mede-oprichter Peter F.G. Hoffmann verlaat de operationele activiteiten van het bedrijf.

2009

De BÄR-bedrijvengroep ontkomt niet aan de gevolgen van de economische crisis en ziet bij alle merken de omzet teruglopen. Zelfs in deze periode zijn de activiteiten op de toekomst gericht en worden nieuwe projecten opgestart:

  • ontwikkeling en invoering van een EDI-leveranciersverbinding (Electronic Data Interchange = elektronische gegevensuitwisseling)
  • ontwikkeling en invoering van een nieuw ERP-systeem in de hele BÄR-ondernemingsgroep

Eerste verkiezing van de voorkeursleverancier van het jaar: Fa. PAVOY GmbH
Om aan de eisen van de markt met optimale service te voldoen wordt in het verkoopgebied voor TOP-klanten een hooggekwalificeerd key-account-managementsysteem ingevoerd.

De onderneming slaagt erin het crisisjaar te overleven zonder existentiële bedreiging of gevolgen voor de werknemers en begint in 2010 met een nieuwe focus.

2010

De BTI Berner Gruppe koopt de BÄR-ondernemersgroep. Directeur en mede-oprichter Georg V. Bleyer verlaat het bedrijf en gaat met pensioen.

Voor D, A en CH verandert het merk BÄR in UDO BÄR met de claim 'Kwaliteit voor bedrijven'.

2011

Het succesverhaal gaat verder. BÄR is toekomstgericht met TOP-ondernemingen met raamovereenkomsten en e-procurementoplossingen. De concurrentie op het onderdeel Single Sourcing is hevig, maar zelfs hier overschrijdt een TOP-klant de omzetgrens van een miljoen herhaaldelijk. In Oostenrijk heeft het BBG-project (Bundesbeschaffung) zich zeer goed ontwikkeld. Zowel in de onlinesector als in de traditionele aankoopkanalen kunnen er verheugende groeipercentages worden vastgesteld. De BÄR-groep is goed toegerust voor de uitdagingen van de toekomst en kijkt met spanning uit naar de uitdagingen die komen.

2013

Verhuizing uit de Fürstenstraße midden in het centrum, naar de Obermauerstraße waar UDO BÄR een nieuw pand met meer ruimte heeft gevonden.

2017

Onder de titel 'UDOBÄRBIETETMEHR!' verschijnt in april de eerste vakcatalogus van 450 bladzijden met een klein basisassortiment. De BÄR-ondernemingsgroep wordt in juli overgenomen en wordt door de Berner Group verkocht aan de Franse RAJA-Group. Met Europa's nummer 1 op het gebied van verpakkingen was het mogelijk om het UDO BÄR assortiment op dit gebied verstrekkend uit te breiden en een nog competenter productportfolio op het gebied van verpakking en verzending aan te bieden.

2018

De RAJA-Daniele Marcovici stichting steunt al meer dan 14 jaar wereldwijd vrouwen op het gebied van 'vrouwenrechten en de strijd tegen geweld' en 'beroepsopleidingen en integratie van vrouwen'. UDO BÄR vereenzelvigt zich als onderdeel van de RAJA-groep sterk met de principes van de stichting en steunt het Duisburgse Vrouwenhuis meerdere malen per jaar met giften in natura en geld.

De webshop wordt aan het eind van het jaar geüpdatet en middels nieuwe software volledig herzien.

Als lid van de RAJA-Group biedt UDO BÄR nog meer voordelen. Met de opslag van topproducten in het RAJA-magazijn in België kan de leveringscapaciteit verder worden verbeterd. Veel producten kunnen nu binnen 24/48 uur worden geleverd, in Oostenrijk en Zwitserland binnen 48/72 uur.

2019

Een première voor UDO BÄR! De onderneming is voor het eerst met een eigen stand vertegenwoordigd op de FachPack in Neurenberg en presenteert zich vakkundig en sensationeel met een volledig nieuw bedrijfsimago - een groot succes.

Het nieuwe beursoptreden wordt vervolgens overgenomen voor de herinrichting van de ontvangst- en verkoopruimte en binnen korte tijd krijgt het bedrijf een geheel nieuw en representatief gezicht.

2020

Met het uitbreken van de COVID-19-pandemie aan het begin van het jaar wordt ook UDO BÄR geconfronteerd met grote en nieuwe uitdagingen. Met een hoge mate van flexibiliteit en inzet slaagt het bedrijf er echter in om alle benodigde producten voor de bescherming en veiligheid van mensen snel en op het juiste moment te leveren.

Ook bedrijfsintern wordt een strikt veiligheids- en hygiëneconcept ingevoerd. En met succes, alle werknemers zijn gezond gebleven. De mogelijkheid om online thuis te werken, waarvan velen graag gebruik hebben gemaakt, heeft hieraan zeker bijgedragen.

UDO BÄR kijkt ondanks alle door COVID-19 veroorzaakte veranderingen terug op een succesvol jaar. Dankzij vooruitziend ondernemerschap kon zelfs de invoering van arbeidstijdverkorting worden vermeden

2021

30 jaar BERESTERK - dat is ons motto voor 2021! We hebben grote plannen voor ons jubileumjaar.

Wij willen UDO BÄR uitbouwen tot een nog krachtigere multi-channel distributeur. Wij concentreren ons op een uitstekende klantenservice, maar ook op de automatisering en digitalisering van processen en de intensieve uitbreiding van e-commerce en digitalisering van processen. Inclusief een intensieve expansie van e-commerce, die een van de belangrijkste rollen zal spelen bij het vormgeven van de toekomst van de onderneming. Hiervoor zal de onderneming de nodige investeringen doen in personeel en technologieën.

Om in ons jubileumjaar nog competenter op de markt aanwezig te zijn, hebben wij onze hoofdcatalogus vernieuwd. Niet alleen op het eerste gezicht, maar ook het lay-outconcept en de catalogusstructuur hebben wij verder geoptimaliseerd. Daarmee is de catalogus 2021 van UDO BÄR zowel een blikvanger op elk bureau als een functioneel inkoopmedium voor gemakkelijk zoeken, vinden en bestellen.

Wij hebben ook aandacht aan milieu en duurzaamheid besteed. Helaas is een beschermende verpakking onvermijdelijk, maar hiervoor hebben wij bijvoorbeeld gekozen voor een folie die voor 50% uit gerecycled materiaal bestaat. Het papier dat voor de catalogus is gebruikt, is PEFC-gecertificeerd, waardoor een duurzaam bosbeheer gewaarborgd is. Bovendien wordt tijdens het drukken dankzij het gebruik van warmtekrachtkoppeling tot 52% minder CO2 uitgestoten.

Maar niet alleen in het drukwerk is er veel veranderd - ook onze onlineshop is vernieuwd en laat zich nu van zijn beste kant zien. Een bezoek aan www.udobaer.de/at/ch/fr/nl is de moeite waard.

Meer BERENSTERKE acties zullen in de loop van het jaar volgen - daarop kunt u rekenen!